Divadlo Na zábradlí
Macbeth - Too Much Blood

Macbeth - Too Much Blood DJ/Shakespeare

PREMIÉRY
7. a 8. dubna 2017

Délka představení
110 minut včetně přestávky

„Fuck me or kill him!“

Obsazení

Macbeth: Miloslav König
Lady Macbeth: Anežka Kubátová
Banco: Jiří Černý
Duncan: Leoš Noha
Macduff: Václav Vašák
Ross: Ivan Lupták
Lady Macduff: Johana Matoušková
Chlápek 1: Petr Jeništa
Chlápek 2: Petr Čtvrtníček

Inscenační tým

Scénář, scéna a režie: David Jařab Dramaturgie: Lucie Ferenzová
Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková
Hudba: Jakub Kudláč

Reprízy


Čeští herci v inscenaci se na jevišti dorozumívají jednoduchou, prostě rytmickou, zkratkovitou angličtinou, které rozumí každý začátečník - a pokud ne, přečte si české titulky. 
Pro zajištění viditelnosti titulků si, prosím, zakupte místa na balkoně.

MAKE MACBETH GREAT AGAIN!

Zlo se nerodí v temném kotli, ale vyrůstá z neochoty přiznat sobě i okolí to, co nás uspokojuje. A tam, kde nemůže být ukojena přirozená touha po štěstí, nastupuje touha po moci. Moci, která nám dovolí pomstít se za vlastní traumata a pocity méněcennosti.
Variace na Shakespearova Macbetha, ve které tak docela nevíme, jestli se odehrává v minulosti, současnosti nebo nedaleké budoucnosti. Nevíme, jestli se v ní vracíme ke starým modelům, kdy „muži byli ještě muži“, „ženy byly ještě ženy“ a kdo chtěl moc a peníze, musel se potřísnit krví, a nebo se díváme do budoucnosti, kde kultivovanost, korektnost a empatie opět ustoupily nejnižším pudům.

Svět tohoto Macbetha mluví univerzálním jazykem, ve kterém už ale není prostor pro vzletnost a filozofické úvahy. Jazykem, který pojmenovává realitu prostě a neúprosně. K dorozumění v tomto světě už stačí jen jeden jazyk a několik slov.

Darkblugrassová černá komedie na klasické téma, ve které se mísí absurdita s melancholií.


Kritický žebříček Divadelních novin
, 2. 5. 2017

,,Inscenace je výtečnou ukázkou invenčně uchopené klasické látky." 80 %
Saša Hrbotický, Aktuálně.cz, 11. 4. 2017

,,To, že se boj o moc a úklady prostě jen přesunuly z hradů na obchodní konference a business mítinky a že čarodějnice nahradila bezdomovecká individua, zní asi trochu banálně. Ale v kombinaci s překvapivou bluegrassovou estetikou, bendžem a dobrou hudbou vytváří specifický postmoderní mix našeho světa, kde má hlavní slovo jednoduchá heslovitá angličtina, se kterou se lze domluvit kdekoli. Na skotské vrchovině, jihu USA a stejně tak v jakémkoli hotelu." 80 %
Tomáš Štástka, iDNES.cz, 16. 4. 2017

,,Jak bylo mnohokrát napsáno, herci ze Zábradlí jsou dokonale sehráni a divadlu založenému na paradoxech pravdivé, niterné existence jednotlivce uprostřed "společenské hry" dobře rozumí."
Marie Reslová, iHNed.cz, 11. 4. 2017

,,What to say, co dodat? Jde o chytrou inscenaci, kterou bychom při troše dobré vůle mohli klasifikovat jako černou komedii, ale tato jevištní meditace o temných stránkách lidské psychiky vyznívá při vší nadlehčené apartnosti přece jenom jako děsuplná anamnéza."
Jan Kerbr, Magazín UNI, květen 2017

,,Jestli je Jařab v našem prostoru v něčem opravdu nenahraditelný, tak schopností skloubit čistou tragédii s čistou groteskou. A to se mu v novince daří nádherně. Navíc se jeden z posledních českých surrealistů znovu projevuje jako výborný scénograf, když představení pojal jako sled pomalých barevných obrazů, kde se postavy jen líně přeskupují, míchají - a stejně letargicky vraždí. Nechci být škarohlíd, ale osekat Macbetha víc než na takovou dřeň příběhu už po Jařabovi někdo těžko může dokázat. A taky mě asi nikdo nedokáže přesvědčit, abych se po zhlédnutí představení přestal bát břitvy."
Jan H. Vitvar, Respekt.cz, 21. 4. 2017

,,Adaptace hraním situací - a Miloslav König jako Macbeth a Anežka Kubátová jako jeho žena to umí přesně a důsledně dodržovat - prokázala svou oprávněnost. Může jistě vyvolávat nejrůznější kritické připomínky, ale herectvím dospěla k osobitému, rozvinutému, vizuálně působivému scénickému divadelnímu tvaru, odpovídajícímu záměrům adaptace. Tato vizuálnost se ještě zvětšuje o scénu, jíž si navrhl sám režisér a tvůrce adaptace, a o kostýmy Sylvy Zimuly Hanákové. To vskutku nelze nerespektovat."
Jan Císař, Lidové noviny, 26. 4. 2017

,,Postavy připomínají svým pohybováním se i mluvou figury z komiksů nebo počítačových her. Hlavní zdroj humoru: napjatě sledujeme, co z nich s prkennou nebo nevinnou žádostí vypadne, ale slova, většinou právě banality, padají hereckými výkony více než přesvědčivými."
Josef Mlejnek, Divadelní noviny, 2. 5. 2017

,,Opravdu vám zatrne, když se na scéně groteskně podřezávají břitvou krky. Jak je to možné? Jednak groteska v sobě vždy nese něco krutého a jednak je vše zde vytříbené - herectví, uhrančivá, téměř ambientní hudba říznutá hraním dvou Chlápků na bendžo a krásně dekadentní scéna."
Lenka Dombrovská, Instinkt, 25. 5. 2017

,,Jařabova inscenace je černou groteskou. Ale ani v komiksové zkratce neztrácí smysl a sílu Shakespearovy předlohy. Nastavuje zrcadlo dnešnímu světu, v němž vítezí primitivové a prazákladní síly - sex a moc. Mezi basic English a sofistikovaným hereckým projevem to jiskří nonverbálními významy. A že se tři čarodějnice změnily ve dva houmlesáky, kteří hrají na bendžo bluegrass? Šašci a outsideři přece vidí skutečnost nejostřeji."
Bronislav Pražan, Týdeník Rozhlas, 5. 6. 2017

,,Lady velmi naléhavě touží po dítěti, pro Macbetha je ale nemožné s ní spát. Tím se roztáčí celý kolotoč událostí a náhražek, jež se v životě páru dostávají na místo potomka, jako „důkazy lásky“, které mají symbolizovat naději na jejich jakoukoli vzájemnost. Přichází tedy moc, peníze, zlato, sdílená slast krutosti. Když ale po tomto žebříku zástupných hodnot vystoupají už neudržitelně vysoko, dostaví se závrať a pád. Krev začne stoupat k nebesům, protože byl narušen základní tok života."
Tereza Marečková, Bubínek Revolveru, 19. 6. 2017

,,Toto zpracování Macbetha je úplně jiné než všechna ostatní. Naprosto originální. Je to troufalé, je to drzé, a proto geniální. Z Macbetha se stává montypythonovská komická postavička (Too much pathos!) a Lady Macbeth je vám prostě líto. Není to ta mrcha toužící po moci, ale žena, která netuší, že mlčeti zlato (jako ostatně žádná žena) a pak se nestačí divit, co její slova způsobila. A vůbec mi nevadí, že čeští herci mluví při představení anglicky. Právě ta je totiž tou troufalostí, která celé inscenaci dodává originalitu, již v jiném divadle nyní nenajdete."
Soňa Hanušová, Kulturio.cz, 19. 4. 2017

,,Nadčasovost shakespearovského tématu, alternativní přístup k fabuli a světu slova, pointovaná mrzkost lidské existence, která pozbývá smyslu, pakliže jí sami žádný nedáme – to vše nabízí nová premiéra Divadla Na zábradlí v režii Davida Jařaba."
Martina Doležalová, Nenuďtese,cz, 9. 4. 2017

,,So, what to say? Lekce angličtiny pro začátečníky, lekce ze Shakespeara pro pokročilé. Kódování textového obsahu do pohybové a mimické formy je precizní a precizní je i herecké provedení. Z parodické linky místy vyvstávají kvintesence archetypu s intenzitou a důrazem, hodným jednoho z nejvýznačnějších dramat." 90 %
Veronika Boušová, i-divadlo.cz, 29. 4. 2017